Τεράστιο είναι το θέμα που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες εβδομάδες σε ολόκληρη τη χώρα, εξαιτίας της αλλοπρόσαλλης και ύποπτης, κατά τους άμεσα θιγόμενους ιδιοκτήτες ταξί, απόφασης του νέου υπουργού υποδομών Ραγκούση. Ειδικά στην πόλη μας, την Πάτρα, το πρόβλημα έχει πάρει μορφή χιονοστιβάδας, καθώς οι ιδιοκτήτες έχουν πλέον βρεθεί σε αδιέξοδο και η αγανάκτησή τους τείνει να μετατραπεί σε ανεξέλεγκτη οργή. Ήδη σήμερα που γράφεται το παρόν, μετρούν μια εβδομάδα συνεχόμενων απεργιακών και άλλων κινητοποιήσεων κάτι που αν ο υπουργός δεν εισακούσει τα δίκαια αιτήματα του κλάδου θα συνεχίσουν, όπως μας είπαν ακόμα πιο εντατικά. Βρεθήκαμε μαζί τους στις πρόσφατες δράσεις τους στο Ρίο, στο ξενοδοχείο «Πόρτο Ρίο», όπου επρόκειτο να λάβει χώρα συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ, στη γέφυρα του Ρίου, στα διόδια της Νέας Εθνικής, καταγράψαμε την αλήθεια που τα αθηναϊκά ΜΜΕ αρνούνται πεισματικά να πουν, μιλήσαμε μαζί τους και μεταφέρουμε τις απόψεις και τις θέσεις τους, που με ειλικρίνεια μας κατέθεσαν.
Συνομιλητές μας δύο ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί, ένας άνδρας και μία γυναίκα, που για ευνόητους λόγους στο παρόν θέλουν να τηρηθεί η ανωνυμία τους, αφού η ρουφιανιά και το κυνηγητό σε όποιον μιλάει ανοιχτά σε αυτή τη χώρα, ειδικά μάλιστα όταν αφορά έστω και στο ελάχιστο τη Χρυσή Αυγή, είναι η μόνη απάντηση των κρατούντων, ασχέτως χρώματος. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια φιλική κουβέντα λοιπόν, χωρίς συγκεκριμένες ερωτήσεις, δίνοντας το λόγο στους άμεσα πληττόμενους από τα περίεργα τερτίπια του Ραγκούση, χωρίς την παραμικρή να καπελώσουμε το θέμα εξυπηρετώντας τις ίδιες μικροπολιτικές σκοπιμότητες, όπως τα αστικά κομματικά του ελληνικού κοινοβουλίου και τα ΜΜΕ που τα στηρίζουν. Ακολουθούν αποκλειστικά και μόνο τα όσα μας είπαν δύο νέοι άνθρωποι που επένδυσαν τη ζωή τους στο τιμόνι και στα χιλιόμετρα.
Συνομιλητές μας δύο ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί, ένας άνδρας και μία γυναίκα, που για ευνόητους λόγους στο παρόν θέλουν να τηρηθεί η ανωνυμία τους, αφού η ρουφιανιά και το κυνηγητό σε όποιον μιλάει ανοιχτά σε αυτή τη χώρα, ειδικά μάλιστα όταν αφορά έστω και στο ελάχιστο τη Χρυσή Αυγή, είναι η μόνη απάντηση των κρατούντων, ασχέτως χρώματος. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια φιλική κουβέντα λοιπόν, χωρίς συγκεκριμένες ερωτήσεις, δίνοντας το λόγο στους άμεσα πληττόμενους από τα περίεργα τερτίπια του Ραγκούση, χωρίς την παραμικρή να καπελώσουμε το θέμα εξυπηρετώντας τις ίδιες μικροπολιτικές σκοπιμότητες, όπως τα αστικά κομματικά του ελληνικού κοινοβουλίου και τα ΜΜΕ που τα στηρίζουν. Ακολουθούν αποκλειστικά και μόνο τα όσα μας είπαν δύο νέοι άνθρωποι που επένδυσαν τη ζωή τους στο τιμόνι και στα χιλιόμετρα.
Σχετικά με την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες ταξί
«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το επάγγελμά μας σήμερα είναι πολλά και ήδη πολλοί συνάδελφοι ιδιοκτήτες βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Κατ’ αρχήν η οικονομική κρίση που έχει χτυπήσει όλη τη χώρα δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κλάδο μας. Ο τζίρος στην Πάτρα έχει πέσει κατά 60% και την ίδια στιγμή τα λειτουργικά έξοδα του ταξί αυξάνονται συνέχεια. Το πετρέλαιο πλέον έχει πάει 100% πάνω, το ΦΠΑ αυξήθηκε, το ίδιο και οι ασφαλιστικές εισφορές (ΤΕΒΕ), ο λογιστής. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τον κορεσμό του επαγγέλματος καθώς τα ταξί είναι υπεράριθμα λόγω της αλόγιστης και συχνά με ρουσφέτια χορήγησης αδειών (σχεδόν διπλάσιες από τον προβλεπόμενο αριθμό), αντίθετα με τις οδηγίες και τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν οδηγήσει τον ιδιοκτήτη σε απόγνωση. Η επένδυση που έκανε καταβάλλοντας 150.000 ευρώ για μια άδεια, υποθηκεύοντας το σπίτι του στις περισσότερες περιπτώσεις και το μέλλον το δικό του και της οικογένειάς του, που μέχρι τώρα κινδύνευε από τα χρέη, με τα νέα μέτρα και την απελευθέρωση του Ραγκούση εκμηδενίζεται Μας οδηγεί σε αφανισμό σαν εργαζόμενους και σαν ανθρώπους.»
«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το επάγγελμά μας σήμερα είναι πολλά και ήδη πολλοί συνάδελφοι ιδιοκτήτες βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Κατ’ αρχήν η οικονομική κρίση που έχει χτυπήσει όλη τη χώρα δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κλάδο μας. Ο τζίρος στην Πάτρα έχει πέσει κατά 60% και την ίδια στιγμή τα λειτουργικά έξοδα του ταξί αυξάνονται συνέχεια. Το πετρέλαιο πλέον έχει πάει 100% πάνω, το ΦΠΑ αυξήθηκε, το ίδιο και οι ασφαλιστικές εισφορές (ΤΕΒΕ), ο λογιστής. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τον κορεσμό του επαγγέλματος καθώς τα ταξί είναι υπεράριθμα λόγω της αλόγιστης και συχνά με ρουσφέτια χορήγησης αδειών (σχεδόν διπλάσιες από τον προβλεπόμενο αριθμό), αντίθετα με τις οδηγίες και τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν οδηγήσει τον ιδιοκτήτη σε απόγνωση. Η επένδυση που έκανε καταβάλλοντας 150.000 ευρώ για μια άδεια, υποθηκεύοντας το σπίτι του στις περισσότερες περιπτώσεις και το μέλλον το δικό του και της οικογένειάς του, που μέχρι τώρα κινδύνευε από τα χρέη, με τα νέα μέτρα και την απελευθέρωση του Ραγκούση εκμηδενίζεται Μας οδηγεί σε αφανισμό σαν εργαζόμενους και σαν ανθρώπους.»
Τι ζητούν;
«Δε ζητάμε κάτι παράλογο ή παράνομο. Ζητάμε να γίνει και στην Ελλάδα ό,τι και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι άδειες να χορηγούνται αναλογικά με τον πληθυσμό κάθε περιοχής και να εξαιρούνται από την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος τα ταξί, όπως γίνεται στην Ε. Ε. με ταξί, ασθενοφόρα και αστικά λεωφορεία. Ο προηγούμενος υπουργός, ο κύριος Ρέππας, μετά από συζητήσεις και μελέτες δεκαπέντε μηνών κατέληξε σε ένα Προεδρικό Διάταγμα με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, όπου θα εξαιρούνταν οι άδεις που αφορούν τα επταθέσια και ενιαθέσια ταξί, που εξυπηρετούν άλλους σκοπούς. Το μέτρο αυτό ενέκρινε ακόμα και η Τρόικα. Μέχρι και δύο μέρες πριν αλλάξει ο υπουργός χορηγήθηκαν άδειες σε ανθρώπους που χρεώθηκαν και κατέβαλαν 150.000 για μια άδεια. Μετά έρχεται ο Ραγκούσης και ανατρέπει τα πάντα, χωρίς να ενημερώσει κανέναν από τους ενδιαφερόμενους φορείς. Αυτά γίνονται για να εξυπηρετήσει επιχειρηματίες συγκεκριμένους, να δημιουργήσει καρτέλ εγχώρια και πολυεθνικά και να καταλήξουμε οι ιδιοκτήτες οδηγοί στα ταξί μας για 300 ευρώ.»
«Δε ζητάμε κάτι παράλογο ή παράνομο. Ζητάμε να γίνει και στην Ελλάδα ό,τι και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι άδειες να χορηγούνται αναλογικά με τον πληθυσμό κάθε περιοχής και να εξαιρούνται από την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος τα ταξί, όπως γίνεται στην Ε. Ε. με ταξί, ασθενοφόρα και αστικά λεωφορεία. Ο προηγούμενος υπουργός, ο κύριος Ρέππας, μετά από συζητήσεις και μελέτες δεκαπέντε μηνών κατέληξε σε ένα Προεδρικό Διάταγμα με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, όπου θα εξαιρούνταν οι άδεις που αφορούν τα επταθέσια και ενιαθέσια ταξί, που εξυπηρετούν άλλους σκοπούς. Το μέτρο αυτό ενέκρινε ακόμα και η Τρόικα. Μέχρι και δύο μέρες πριν αλλάξει ο υπουργός χορηγήθηκαν άδειες σε ανθρώπους που χρεώθηκαν και κατέβαλαν 150.000 για μια άδεια. Μετά έρχεται ο Ραγκούσης και ανατρέπει τα πάντα, χωρίς να ενημερώσει κανέναν από τους ενδιαφερόμενους φορείς. Αυτά γίνονται για να εξυπηρετήσει επιχειρηματίες συγκεκριμένους, να δημιουργήσει καρτέλ εγχώρια και πολυεθνικά και να καταλήξουμε οι ιδιοκτήτες οδηγοί στα ταξί μας για 300 ευρώ.»
Η στάση των ΜΜΕ
«Από τα ΜΜΕ, κυρίως τα αθηναϊκά, είμαστε απογοητευμένοι. Αν συνεχιστεί η παραπληροφόρηση του κόσμου η απογοήτευση θα γίνει αγανάκτηση Είναι γνωστό ότι κατευθύνονται όλα από μεγάλα κεφάλαια, που έχουν συμφέρον από αυτή την αλλαγή στο καθεστώς των αδειών ταξί. Είναι οι ίδιοι που έχουν τηλεοπτικούς σταθμούς και ραδιόφωνα, εφημερίδες, ελέγχουν διόδια, παίρνουν δημόσια έργα, ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις. Σ’ αυτό το πλαίσιο προσπαθούν να στοχοποιήσουν τα ταξί, να δημιουργήσουν «κακούς ιδιοκτήτες» που θέλουν το κακό του τόπου και εμποδίζουν ασυλλόγιστα τους άλλους κλάδους να δουλέψουν. Λένε ψέματα για τις κινητοποιήσεις που έγιναν σε λιμάνια και αεροδρόμια, γράφουν εν γνώσει τους ψεύδη όπως πχ για τους υποτιθέμενους αποκλεισμούς στη γέφυρα του Ρίου και τα διόδια της Πάτρας την περασμένη βδομάδα. Ο κόσμος, που μας συμπαραστέκεται, πέρναγε ελεύθερα. Αλλά αυτά δεν συμφέρει να τα πουν και δεν τα λένε. Κάμερες είχε, αλλά δεν κατέγραφαν. Μόνο αν υπάρξει κάποια ένταση μικρή ή μεγάλη ανοίγουν οι κάμερες. Τότε η γλώσσα τοιυς πάει ροδάνι.»
«Από τα ΜΜΕ, κυρίως τα αθηναϊκά, είμαστε απογοητευμένοι. Αν συνεχιστεί η παραπληροφόρηση του κόσμου η απογοήτευση θα γίνει αγανάκτηση Είναι γνωστό ότι κατευθύνονται όλα από μεγάλα κεφάλαια, που έχουν συμφέρον από αυτή την αλλαγή στο καθεστώς των αδειών ταξί. Είναι οι ίδιοι που έχουν τηλεοπτικούς σταθμούς και ραδιόφωνα, εφημερίδες, ελέγχουν διόδια, παίρνουν δημόσια έργα, ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις. Σ’ αυτό το πλαίσιο προσπαθούν να στοχοποιήσουν τα ταξί, να δημιουργήσουν «κακούς ιδιοκτήτες» που θέλουν το κακό του τόπου και εμποδίζουν ασυλλόγιστα τους άλλους κλάδους να δουλέψουν. Λένε ψέματα για τις κινητοποιήσεις που έγιναν σε λιμάνια και αεροδρόμια, γράφουν εν γνώσει τους ψεύδη όπως πχ για τους υποτιθέμενους αποκλεισμούς στη γέφυρα του Ρίου και τα διόδια της Πάτρας την περασμένη βδομάδα. Ο κόσμος, που μας συμπαραστέκεται, πέρναγε ελεύθερα. Αλλά αυτά δεν συμφέρει να τα πουν και δεν τα λένε. Κάμερες είχε, αλλά δεν κατέγραφαν. Μόνο αν υπάρξει κάποια ένταση μικρή ή μεγάλη ανοίγουν οι κάμερες. Τότε η γλώσσα τοιυς πάει ροδάνι.»
Σχετικά με τις κινητοποιήσεις
«Τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αντιπολίτευση, για δικούς τους λόγους, είναι πιθανό, κατά την πάγια τακτική τους άλλωστε, να προσπαθήσουν να διασπάσουν το ενιαίο μέτωπο των κινητοποιήσεών μας, με τις γνωστές τους μεθόδους. Έτσι έκαναν και με τα φορτηγά. Ελπίζουμε ότι στον κλάδο μας δεν θα το επιτρέψουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες να συμβεί κάτι τέτοιο».
«Οι κινητοποιήσεις είναι στη σωστή κατεύθυνση. Θα συνεχιστούν κανονικά, σταθερά και αν χρειαστεί θα αυξηθούν σε ένταση αν το υπουργείο δε θελήσει να δώσει λύση, όσο ο Ραγκούσης εξακολουθεί δηλαδή να εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα και όχι του κλάδου μας που επιχειρεί να αφανίσει. Η πρόθεσή μας είναι να ταλαιπωρήσουμε την πολιτεία, όχι τον πολίτη.»
«Αν δεν καταλάβει τι πάει να κάνει, εμείς δεν κάνουμε βήμα πίσω. Δεν ζητάμε χάρη, ζητάμε το δίκαιο. Ό,τι ισχύει στην Ε.Ε. να ισχύσει και σε μας. Όχι στην υποβάθμιση και την εκμηδένιση της ζωής και της αξιοπρέπειάς μας. Ναι σ’ ένα ταξί ελληνικό για το λαό. Αλλιώς θα τελειώσει με πόλεμο το θέμα. Δε χρειάζεται να έχουμε νεκρούς όπως στην Ολλανδία κύριες Ραγκούση, φερέφωνο των μεγάλων επιχειρηματιών Αυτός θα είναι ο ηθικός αυτουργός.»
Για την «ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ», Γιάννης Παρασίδης
«Τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αντιπολίτευση, για δικούς τους λόγους, είναι πιθανό, κατά την πάγια τακτική τους άλλωστε, να προσπαθήσουν να διασπάσουν το ενιαίο μέτωπο των κινητοποιήσεών μας, με τις γνωστές τους μεθόδους. Έτσι έκαναν και με τα φορτηγά. Ελπίζουμε ότι στον κλάδο μας δεν θα το επιτρέψουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες να συμβεί κάτι τέτοιο».
«Οι κινητοποιήσεις είναι στη σωστή κατεύθυνση. Θα συνεχιστούν κανονικά, σταθερά και αν χρειαστεί θα αυξηθούν σε ένταση αν το υπουργείο δε θελήσει να δώσει λύση, όσο ο Ραγκούσης εξακολουθεί δηλαδή να εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα και όχι του κλάδου μας που επιχειρεί να αφανίσει. Η πρόθεσή μας είναι να ταλαιπωρήσουμε την πολιτεία, όχι τον πολίτη.»
«Αν δεν καταλάβει τι πάει να κάνει, εμείς δεν κάνουμε βήμα πίσω. Δεν ζητάμε χάρη, ζητάμε το δίκαιο. Ό,τι ισχύει στην Ε.Ε. να ισχύσει και σε μας. Όχι στην υποβάθμιση και την εκμηδένιση της ζωής και της αξιοπρέπειάς μας. Ναι σ’ ένα ταξί ελληνικό για το λαό. Αλλιώς θα τελειώσει με πόλεμο το θέμα. Δε χρειάζεται να έχουμε νεκρούς όπως στην Ολλανδία κύριες Ραγκούση, φερέφωνο των μεγάλων επιχειρηματιών Αυτός θα είναι ο ηθικός αυτουργός.»
Για την «ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ», Γιάννης Παρασίδης